Viser innlegg med etiketten Julesnacks. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Julesnacks. Vis alle innlegg

søndag 19. desember 2010

Brente mandler

Brente mandler
 300 g mandler
150 g sukker
1/2 dl vann
2 ts vaniljesukker
2 ts kanel
.
Ha alt på pannen og la det surre...ikke for høy varme
(fra 1-10 bruker jeg 8 på varmen)
.Jeg liker ikke "brent sukker" smak.
Smak og behag som Tovepia sier så fint...
Først blir sukkeret blankt på pannen og etter en
stund "sukrer" det og "fester" til mandlene,
da heller jeg mandlene over på bakepapir til avkjøling.
Resten ser dere her...
Før teipen, smakte jeg på mandlene for sikkerhetsskyld
De er godkjent :)
Må være streng mot MEG selv i dagene før jul...hi, hi...
Mandlene er så gode at de lett kunne blitt borte. 
Ha en fin siste søndag før jul
p.s.
Adventkransen er kastet på dør -tørket inn.
Jeg fikk tips fra en leser om å spraye
granen med Elnett hårspray når den er fersk
-da vil den holde seg "pen" hele julen.
Tusen takk for tipset Mimmi
-det gjør jeg til neste jul.

lørdag 20. november 2010

Pepperkakebrød

Afternoon tea i julestria
Koselig med te-besøk en lørdag ettermiddag...
Dette myke pepperkakebrødet
er den første "julesmaken"
hos oss og vi digger det.
Jule-godt og enkelt å lage.
.
...å for en "juleduft" det er på kjøkkenet nå...mmm
Hannas
Pepperkakebrød
6 dl mel
6 dl havregryn
3 dl sukker
5 dl kefir
Malt krydder:
3 ts kanel
1 ts nellik
1 ts kardemomme
1 ts ingefær
og
4 ts natron
.
Alt blandes sammen i en bolle.
Røren skal være klissete.
180 grader på midterste rille
40-45 minutter
Liten langpanne (ca 20x30cm) 
eller 3 små brødformer
Trakt din favoritt te og nyt
lørdagen med smak av jul,
og husk endelig å ha på smør :)
KLEM til alle 

mandag 28. desember 2009

Hva gjør vi?


Hva gjør vi med restene?

Kakene
Konfekten
Pepperkakehuset
Mandlene
Nøttene
Kransekaken
og
Småkakene
etter jul ?
grrrr.....jeg orker ikke mer.....:)

lørdag 19. desember 2009

Lørdag = grøt


I dag er det grøtdag og innpakking av julegaver,
en hektisk og hyggelig desemberdag med mye på programmet.
Tips!
Har du prøvd litt vaniljesukker i grøten?

lørdag 28. november 2009

Sjarmerende englekyss



Englekyss
4 eggehviter
250 g sukker
1-2 ss knuste tørkede rosenblader
små engleglansbilder
Slik gjør du:
Pisk eggehvitene stive,tilsett sukkeret
i flere omganger, pisk godt så det blir en seig masse.
Ha i rosenbladene rør forsiktig.
Settes i topper på bakepapir.
Legg en engleglans på hver kake.
Stekes på meget svak varme. (u/100grader)
Skal heller tørke en steke.
Stekes til de slipper platen.
Oppskrift og bilder fra
gry´s kjøkkenskriverier 
(her får jeg vann i munnen av å titte)

torsdag 15. oktober 2009

Mandelsmør -sykt godt


I helgen hadde jeg besøk av min svigerinne fra Island.
Hun tipset meg om denne oppskriften og sa at
dette er SYKT GODT. Nå har jeg laget mandelsmør
for første gang og ikke den siste - DETTE ER SYKT GODT!
Jeg tenkte å blogge om mandelsmøret i desember,
men klarer ikke å vente...dere må smake NÅ...
1.
Bland sammen i skål en pose mandler (250 g),
2 ss syrup (f.eks. Maple syrup)
1 ts vaniljesukker og godt dryss med kanel.

2.
Varm ovnen til 100 grader.
Legg mandlene på bakepapir og
stek i 20 minutter.

3.
Ha mandlene i blenderen, 2 ss nøytral olje
og vann (ca. 2 dl -prøv litt om gangen)
Kjør maskinen i ca. 10 minutter.
Smak og dryss på mer kanel og syrup.

Skjær eple i skiver og dypp i mandelsmøret... mmm
Kos dere jenter og gutter selv om det er
en stund til JUL!
Julegotteri smaker best NÅ.