Viser innlegg med etiketten Kranser. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kranser. Vis alle innlegg

onsdag 13. november 2013

Rosenkål

...træ dem på ståltråd, smil og nyt så lenge du synes dette er tøft...
...en leken dag på kjøkkenet i dag...
KLEM

søndag 5. desember 2010

Hvitt jule-eple

 Eple med nellik
Eplet er malt og fotografert for ca to uker siden
og i skrivende stund er det like fint og har
"holdt seg" bra... 
 Det dufter jul!
Eplet er malt med grunningsmaling som heter Gesso
(samme maling som jeg brukte på flaskene.
Se lenger ned i bloggen)
og selvfølgelig er sandkakeformene like
aktuelle i år som i fjor som
stett på det ene og det andre her i huset.
2.søndag i advent
Adventskransen har fått "ny pynt" i dag
-mini-pepperkaker og et fat midt i,
Det er bare å forsyne seg av baksten jenter.
Kransen er blitt tørr...må holde til
jul :) den er ok på avstand :) :) :)
Ha en fin søndag 
-hos oss er det julesnø all over!

lørdag 4. desember 2010

Krans

 Gjenbruk, gjenbruk
I år er vedovns støpejernskronen blitt dørkrans
-i fjor var den adventskrans
(bla tilbake i bloggen og se)
 Den er så tøff mot den hvite døren
(rosene er kunstige og vil "overleve" i desember, ute i kulden :))
Heter det forresten inngangsdør eller utgangsdør...
Har lurt lenge...
Ha en fin lørdag kjære bloggvenner...dagene flyr...
...mot JUL!
KLEM

torsdag 2. desember 2010

Kranser

Enkle kranser i bånd
 Det enkle er ofte det beste.
Huskeliste:
V -Dørkrans
(Enkel grønn krans, som i fjor)
V -Adventskrans
(Enkel grønn krans som dere allerede har sett)
V -Utendørs juletre med lys
V -Bålkurv, fakler og lykter
V -Planter, blomster og løk som tilhører julen
-Innendørs juletre
 V -Bordpynt: lys, duker, servietter ol
-Sende julekort
V -Juleposten henges "til tørk" på snor
-etterhvert som den ankommer
V -Pusse sølv
(Herr og fru sitter sammen å gnikker)
-Hjemmelaget marsipan
(min kjæres spesialitet)
V -Julegaver
-Handle mat
-pinnekjøttet er i hus
-Bake 
Er det rart vi er slitne etter jul?
V = Ferdig
Alt som er gjort er klart ;D

søndag 28. november 2010

1.søndag i advent

 1.søndag i advent 2010
Gratulerer med dagen...det kan man vel si om alle dager i året.
.
Dette er samme kransen som jeg viste 
for noen dager siden, med hvite stjerner (se under)
-nå med roser
(se også forslag til "adventskrans" fra 15.november i år
og forslagene fra i fjor med epler i krydderoppsats og 
lys på støpejernskrone fra vedovn)
Neste søndag "ny pynt" på samme adventskrans.
ADVENT

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede

Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede

Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp og glede

Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned
For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred
på denne lille jord, hvor menneskene bor
Av: Inger Hagerup

onsdag 24. november 2010

Adventskrans
Jeg har fått spørsmål om tips til enkel adventskrans...
og på søndag tennes første lyset på ordentlig.
Jeg har laget en variant som blir "husets" i år: 
 Jeg har tyvstartet og tent det første lyset til ære for fotografen :)
Jeg har brukt:
stettfat 
grønn krans
 lysholdere
 små kranser
 sølv-serviettringer 
 kirkelys
og
papirstjerner,
som min datter på 17
Charlotte, fletter i blinde.
Hun har gjort det siden hun
gikk i barnehagen...
Vi har bæreposer fulle :)
...og har du ikke stjerner...
bruk julekuler eller det du har liggende.
obs! 
Forsiktig med levende lys
Jeg strevde verre med å fotografere "dette" i gårkveld
(mye bedre i dagslys)
Det blir "håpløse" bilder i kveldslys og med blitz.
...jeg drakk flere glass sherry i frustrasjon
og første "lys-tenning" er da
egentlig overstått og unnagjort for min del :)
...neida, jeg tenner lyset en liten stund igjen på søndag.
klem fra meg som
tror det blir mer sherry
i dagene som kommer
-det smakte godt...:)

tirsdag 24. november 2009

Sjarmerende lerkekrans


Lerkekransen har fått "ny" vri.
Denne har jeg vist tidligere, men uten de konglene
som henger i bånd. Lerkekonglene har jeg limt fast
med limpistol i knuten på båndet.

Det er ennå mulig, ihvertfall for oss som
ikke har fått snø å finne kongler.
I dag er det en måned til julaften!

tirsdag 13. oktober 2009

Eplekrans- helt enkelt


Træ epler på ståltråd og heng
kransen på døren...
Kan det bli enklere i en travel førjulstid?

Lerke konglekrans


Lekre roseaktige kongler fra lerketre.

"Ferske" grener vikles i hverandre. Med
hjelp av ståltråd henger kransen godt sammen.
Hempen lages av en bit gren.

Ekstra pynt:
Tørkede roser limes på kransen med limpistol.