Viser innlegg med etiketten Tips. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Tips. Vis alle innlegg

onsdag 5. desember 2012

Vaniljesukker

Rød sopp med hvite prikker er fin til jul :-)
Jeg fant denne litt store pepperbøssen på loppis i høst,
...den er perfekt til "jule-vaniljesukkeret" som jeg
drysser over kaffen. Espresso med pisket melk mmm
Vaniljesukkeret er laget slik:
Melis + vaniljestenger
(skrap også "innholdet" i vaniljestengene
og bland i melisen)
Det smaker og dufter himmelsk!
...go on deilige desember
See you :-)

tirsdag 4. desember 2012

Roser

...jeg har fått dilla og lager roser i dag...
Se oppskriften
Rosene er laget i kaffefilter, dyppet i kaffe og hengt til tørk.
Få dilla du også...:-)
KLEM fra Hanna

søndag 2. desember 2012

1/2 kopp!

..."hjemme-snekra" er kos å gi til
en som setter pris på litt "anderledes" gave!
Jeg har delt en kopp i to
(med diamantsag)
og limt den på en fjøl med Araldit lim...
+ en knott til håndkle.
Halve kopper kan limes på tallerkener, fat ol...
eller rett på veggen :-)
Ha en deilig søndag...i dag skal jeg lage adventskrans
(er litt sent ute....oppppps...),
 drikke gløgg og bake pepperkaker...
Hva med deg? Er du i rute :-) ?
KLEM

tirsdag 20. november 2012

Lampeskjermer

Herlig juletre av lampeskjermer!
Engelske interiørbladet Good Homes inspirere oss
med dette herlige juletreet !
Nå er det bare å ribbe lampeskjermene, stable
dem opp på hverandre og pynte i vei!
Ja, det er herlig med jul...:-)

lørdag 3. desember 2011

Lørdagsfri!

...i dag er "ide-fri" dagen min :)
Derfor har jeg funnet frem lyspære-engelen fra i fjor..
Det er mange nye lesere av bloggen og sikkert noen
som ikke har sett denne tidligere.
Rett & slett:
Lim englevinger på utgått lyspære!
Det var koselig fredagskveld i går med middagsinvitasjon
hos søte Marianne som har butikken
 i Vollen. Marianne skriver på nettsiden sin:
Never run faster
than your guardian
angles can fly!
Jeg tar Marianne på ordet og lader opp til en
lørdagskveld med teaterbesøk i Oslo
og middag på byen etter
forestillingen sammen med gode venner.
...og i morgen, søndag skal familien
på fire, spise julemiddag på hotell ikke langt unna oss... 
Vi er så kry over vår svigersønn og
vår prinsesse Charlotte,
-begge to er 18!
Takk for at du tittet innom og husk at du heller ikke
må løpe fortere enn din skytsengel kan fly :)
...fortsatt fin helg...
KLEM fra Hanna

fredag 2. desember 2011

Julemarked på Bygdøy

Gammel julepynt tradisjon!
Træ rosiner og annen tørket frukt på snor i
lange baner og heng søtsakene på juletreet.
Dette er den lekreste pynt.
Besøk julemarkedet på Bygdøy i helgen og treff også
Hugrun fra Island som står for mange vakre tekstiler i lin
med motiv av krumkaker og laufabraud.
Laufabraud er vår islandske julekake-tradisjon.
Et must som tilbehør til julemiddagen.
Laufabraud = løvbrød (tynt som løv)



Ønsker du å se hvordan de blir laget?
Trykk på linken under:
Kakene er små kunstverk.
Kakene lages gjerne sammen med venner og det er veldig sosialt.
...det tar tid å skjære ut en kake...og fort å spise :)
God fredag!

onsdag 30. november 2011

Flaskekork


Har du en lekker flaske uten "lokk"?
Jeg har brukt en vinkork og limt en møbelknott
 på toppen!
Dagens "lille en" i julestria er sikret :)
...tett i en vakker gammel flaske...
Ha en flott dag i dag!

onsdag 22. desember 2010

Julekos

Engle-pepperkaker på Løveglass, gløggen underveis,
varme fra peisen og snart klar for jul...
...og nye tallerkener til de "tørre" kakene, signert
danske Jette Frølich. Hun har julebutikk på Lysebu
hver jul...så fikk du ikke besøkt den i år kan du
besøke den til neste år...
Julestemning og julekos!
 En titt fra julebutikken på Lysebu.
Et mega stort stettefat må være tingen til neste år :)
(min kjære er satt på oppdraget)
Ha en fin 22. desember

mandag 29. november 2010

Spare-julegris

Spare-julegris
 En leken ide i en hyggelig juletid
Spare-julegrisen skulle kanskje heller blitt vist 1.januar og ikke nå før jul:) :)
 Sag grisen i to 
(dette er leketøygris i plast fra loppis)
Mal den hvit og fest delene på norgesglasset.
 Fjern "glasslokket" slik at myntene lett slippes oppi glasset.
Få griseflaks til jul!
Julestrømpen jeg laget i fjor kan du se i Kamille nå...
Ha en fin, nestsiste novemberdag!

torsdag 25. november 2010

Svibler

Blå svibler strekker seg opp mot lyset...
...på kjøkkenet en torsdag i november.
Om en måned er det 1.juledag som nytes i julepyntet hjem,
...hei ho som tiden flyr!

tirsdag 23. november 2010

Gaffel

Ekstra "arm" på kjøkkenet :)
Gaffelen er stor, solid og kraftig...fra loppemarked,
lett å bøye og står godt på kjøkkenbenken...en god hjelper!
Julegavetips!
Lag en lekker silderett til en venn

lørdag 13. november 2010

Gløggkrus

Kan jeg si at dette er en "gløgg ide" :) 
 I mangel av gløggkrus har jeg limt hjerte
pepperkakeform på kjøkkenglass med Aralditelim.
Jeg hadde andre "kreative-planer" i gårkveld som det tok tid å lage...
...men det kommer alltid en dag i morgen :)
Ha en fin lørdag og kanskje er
dere klare for litt gløgg også. 

fredag 12. november 2010

Flasker

Ikke spør hva jeg skal med disse flaskene :)
Jeg hadde bare lyst å prøve å male på glass
med Gesso (maling som brukes til grunning av lerret)
Av erfaring vil annen maling lett "flasse" av glass...
Gesso gir fin, fyldig og matt hvitfarge, 
...og tørker fort. 
Plastdyrene fra loppemarked til 5.- har også blitt malt
(Jeg har kjøpt griser, reinsdyr, elg ol. og høner /haner /lam 
(med tanke på påske)
og malt eller dyppet dyrene i glitter. 
Se mer siden)
Lokk fra karafler har fått nye hjem.
Stempler og hvite dekor-tape-bånd kommer fra hobbybutikken.
Forslag om hva flaskene kan brukes til?
Ha en fin fredagskveld jenter...
denne fredagskvelden skal jeg ikke hamre sandkakeformer flate.
Jeg skal gjøre noe helt annet...Se i morgen :)
KLEM
Er du i julestemning? Det er jeg...bare lytt her

torsdag 11. november 2010

Knekkebrød

Knekkebrød
Ja nettopp...store planer :) om å bake knekkebrød.
Har jeg fått gjort det? 
NEI :(
Jeg gjorde det som var raskest -å dekorere boksen :)
(Boksen er gammel)
...jeg har nemlig fått en oppskrift av
Marit som skal prøves en gang -en dag.
Bildet er arrangert, bare juks og med knekkebrød fra IKEA.
Det blir ingen baking i dag...det jeg har tid til er å brekke
opp de fine runde knekkebrødene og ha oppi boksen.
Knekkebrød trenger luft -ikke sant? ...derfor
har jeg brukt syl, å stukket hull på lokket.
Boksen er malt med tavlemaling og har du bare sort matt 
interiørmaling vil det gjøre akkurat samme nytten.
Jeg stikker videre...ha en travel dag :)

onsdag 10. november 2010

Grønne vinballongflasker

Noe for ungdommen?
( Er vi ikke alle det :) når det kommer til stykket)
I mangel av lysestaker er de grønne 
vinballongflaskene kommet i julestemning...
Flaskene er fra loppemarked
tidligere i høst, kun 10.-
...hvis du vil er det enkelt å male på flaskene med hobbymaling
og lime dekorbånd / tape på som ekstra pynt.
Bakerste lyset er kirkelys 
(litt større enn vanlig stearinlys)
Ha en fortsatt fin dag dere...vi tastes :)

lørdag 26. desember 2009

Jul og vinter i spann


Julekuler, krans og et sinkspann!

Fyll bøtta med et eller annet som tåler "kalt".
Legg kransen på toppen av sinkbøtta og fyll på med julekuler.

Julesnøen på plass og laver ned til stor glede.
Romjulen skal nytes!

tirsdag 22. desember 2009

Kjøkkenglass til te-lys


Perler og glansbilder på glass
1. Lim glansbilder tett i tett på utsiden av glasset (i front)
2. Pensle et tykt lag hobbylim over glansbildene og over hele glasset
(viktig å bruke lim som blir transparent etter tørk)
3. Rull glasset i de små glassperlene (fåes i hobbybutikken)
4. La tørke
Ha en riktig fin 22.desember

fredag 27. november 2009

Sjarmerende skøyter


Skøytene fra loppemarkedet skulle bare pyntes som "pynt"!
De er dekorert med bladsølv fra hobbybutikken
(følg bruksanvisningen).
Glitter limes på kantene med hobbylim.
.
Jeg hadde besøk av en venninne som sa at hun
ville dekorere skøytene til sin datter på samme måte
"datteren min vil elske skøyter med glitter".
Jeg hadde ikke tenkt at
de kunne brukes...
Klart de kan!
Gled en skøyte-prinsesse! 

lørdag 21. november 2009

Sjarmerende ved døren


Jeg har samlet kongler i flere år og synes de er like
fine om sommeren som om vinteren -det er tilbehøret
som "gjør sesongen", slik som her...et lite juletre.

Jeg har stukket tørre kvister innimellom grenene på granen.

Lyslykt av norgesglass for mørke kvelder står klart

og hjemmelaget fakkel-lys i gammel sauseskål, -gjenbruk!
(stearin fra hobbybutikken).