Viser innlegg med etiketten Julepynt. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Julepynt. Vis alle innlegg

onsdag 11. desember 2013

Flaskekorker

Gjenbruk + Hanna = LOVE
Slik gjør du:
Åpne en flaske juleøl
Bank korken flat
Stikk hull med syl
Knyt i et bånd
Heng opp!
...og det beste av alt...
Drikk og smak på julens beste øl...mmm
ja dette er rett og slett en alkohol reklame...som smaker JUL!

mandag 24. desember 2012

God jul

Jeg ønsker alle dere som titter
innom en riktig
GOD JUL
og tusen takk for veldig hyggelige
kommentarer og besøk i år!
I år feirer jeg jul med besøk fra Island :-),
og i dag har jeg funnet frem en flaske
Valnøtt-likør fra en av årets ferieturer...
Juleklem fra
Hanna

tirsdag 11. desember 2012

Pasta

...jeg elsker å leke :-)...og i dag
er det pasta...som blir julepynt.
Jeg var innom en "spesialbutikk"
med italiensk mat og kjøpte denne
flotte pasta-rosetten.
Den kan også males og limes glitter på hvis du vil.
...jeg løper videre...
Ha en fin dag :-)

søndag 2. desember 2012

Pepperkakekrans

....baker pepperkake-julepynt i dag,
1.søndag i advent!
Gløgg og julemusikk nytes...

lørdag 10. desember 2011

Sopp i klemme

De gamle sjarmerende juletrelys-klemmene
passer også til dekorsopp...
Ha en fin dag alle sammen!
Klemmer fra meg :)

torsdag 1. desember 2011

Sjarmerende papirstjerne

...jeg har "gått løs" på den gamle 
Haandordbogen, fransk-dansk-norsk fra 1883
Boken er stappfull av sjarmerende sider som
kan bli til mye fin julepynt :) 
Slik gjør du:
Rull kremmerhus av sidene fra boken og lim
dem sammen til en "ring" som blir stjernen
(tuppene på kremmerhusene er
sydd sammen med nål og tråd)
En engel i papp dekker over skjøtene.
Klem fra Hanna

tirsdag 29. november 2011

Kjøkkendøren

Kjøkkendøren er blitt julefin i år også...en gammel og
rusten kakeform er et symbol på hjertevarme...
Klem til deg som tittet innom...

lørdag 11. desember 2010

Pepperkakeformer

 Velkommen inn på kjøkkenet
 Tre pepperkakeformer henger som 
julepynt på kjøkkendøren i år...
...i dag skal tenåringsdatteren og jeg ha en bakedag.
Vi har flere planer...får se om noen kaker 
lar seg fotografere i morgen :)
Tegning Elsa Beskow
Foto: Country Living
Ha en hyggelig dag du også

onsdag 17. november 2010

Glitter

Glitter
Det er tøft å blande sølv og gull glitter.
Denne glitter-pynten kjøpte jeg i New York
i fjor i Marthas Stewart, favoritt hobby butikk.
Den er "hjemmelaget" i butikken: 
papp, glitter, lim, vattkuler og ståltråd. 
Lag glitterpynt du også:
Tegn "siluett / prisme" på papir og overfør til stiv kartong eller papp.
Sett sammen to "siluetter / prismer" før du smører på
hvit hobbylim og drysser glitter over
(det er viktig at hobbylimet blir transparent når det tørker,
-da blir det usynlig)
Da er det bare å ønske en fin onsdag 
til alle mine "julegjester" :)
Tusen, tusen takk for e-mails, kommentarer, fantastisk respons
og utrolig hyggelig "jule-reklame" på bloggene deres,
-alt dette setter jeg stor pris på.
Klem til dere
P.S. 
den "slitte" døren er "foto-kulisse" i stuen akkurat nå...

tirsdag 16. november 2010

Tyttebærlyng

Tyttebærhjerte
Etter litt snøfall på østlandet er det ennå mulig å finne tyttebærlyng
i skogen. Disse "stakk opp" av snøen for noen dager siden, 
ble med hjem og henger nå på kjøkkendøren :) 
Tvinn grenene fast på sinkhjertet med sytråd 
eller på et hjerte du lager selv av ståltråd.
Hjertelig KLEM til dere

tirsdag 9. november 2010

Gammelt "rusk" på nytt

Gammelt "rusk" på nytt!
Alle har vi serveringsbrett, krans, julekuler og stoff /duk...
Ta en kikk og se hva du finner hos deg...
Dette fant jeg:
Ingen original ide, men litt "spare-jul" er dagens tips!
Stoffbiten var til overs fra ballkjolen som jeg fikk sydd
for en stund tilbake...stoffet har ligget...og nå er det
en "fest-duk" på det lille bordet.
Konglekransen brukes hele året -ute og inne.
Mange av julekulene er så tunge at de "tåler" ikke å
henge på juletreet -derfor er de perfekte i en haug på bordet.
Det er altfor tidlig :) å tenne det første adventslyset...
...det er til ære for alle dere som leter etter gammelt "julerusk" 
som kan bli til en fin dekorasjon på bordet.
Grått og brunt er så fint sammen...
Kos dere i dag!
KLEM
p.s. 
Tirsdag er favorittdagen min!

lørdag 26. desember 2009

Jul og vinter i spann


Julekuler, krans og et sinkspann!

Fyll bøtta med et eller annet som tåler "kalt".
Legg kransen på toppen av sinkbøtta og fyll på med julekuler.

Julesnøen på plass og laver ned til stor glede.
Romjulen skal nytes!

torsdag 24. desember 2009

God Jul

Jeg vil takke alle som har vært på julebesøk hos meg i
2009
Nesten 90.000 har vært innom på visitt 
og mange, mange av dere har lagt 
igjen en julehilsen som inspirerer og varmer.
Tusen takk alle sammen!

Sjarmerende lys-lykter står vakkert ved døren og ønsker gjestene velkommen.

Det har snødd mye det siste døgnet og eplelunchen til
småfuglene har fått et snøtårn på toppen.

1. 
Ha vann i en bolle. Jeg tok vann rett fra springen.
(hvis du koker vannet først blir det en "klar" lys-lykt)
2. 
Plasser et glass eller en mindre bolle i midten av vannet.
Jeg "teipet" glasset "rett" med maskeringsteip.
Vanskelig å forklare, men jeg skal vise trinn for trinn bilder i januar.
Ønsker du dekor i vannet -legg dekoren oppi.
3.  
Ha bollen i fryseren i et døgn.
Ta den ut og la den stå litt i romtemperatur,
før du tar lys-lykten ut av bollen.
4.
Plasser et lite kubbelys oppi lys-lykten.
(te-lys blir for varmt i bunnen og fungerer dårlig)
En god julekveld til alle dere som er innom!

onsdag 23. desember 2009

Roser -helt enkelt

Ha en fin lille-julaften!

Det er ikke bare til jul jeg bruker de gamle sjarmerende
juletreklypene, de er en del av inventaret hele året igjennom.

I all sin skjønnhet pynter en rose på tallerkenen med litt glitterdryss.

Borddekorasjonen kan alle fikse på fem minutter:
Ta et stort fat og fyll det med julekuler.
Legg rosene innimellom og
klem på juletreklyper rundt om kring.

Med pinnekjøtt på menyen og hyggelig selskap blir dette en fin kveld.

Treet er pyntet med røde roser, prismer, glasskuler
og juletrebelysning fra Riviera Maison

Julepleddet på plass i gostolen og eplelunch venter på fuglene!

søndag 20. desember 2009

Juksekaker


Kjenner dere til Silkisleire?
(fåes i hobbybutikken)
Den er lett som fjær og enkel å jobbe med.
Jeg så denne ideen første gang hos min meget dyktige og kreative venninne
Kristin Langebråten (hun lager bl.a. mye fint for Lev Landlig)
Hun malte kakene husker jeg og de så helt ekte ut (aqvarellmaling)

1. Rengjør krumkake -og vaffeljernet
2. Trykk Silkisleiren i jernet (det holder å lage mønster på den ene siden)
3. Ta ut "baksten" forsiktig og stikk hull til oppheng
4. La tørke

La krumkakene tørke litt flatt først før de rulles.
Krumkakene skal henge på juletreet.

Til og fra vaffel-lapp. Skriv på baksiden.

Jeg prøvde å trykke leiren ned i en strikket brikke og det gikk helt fint.
Fjern brikken forsiktig og la tørke.
Ikke vet jeg hva den skal brukes til, men gøy var det å prøve!
Jeg har sett noen rådyre te-lyseglass i interiørbutikken og de har
sånt "strikkemønster". I hobbybutikken finnes mange forskjellige
typer leire og helt sikkert en som tåler varme og te-lys.
Skal prøves ut på nyåret!

onsdag 16. desember 2009

Hjertekurver i tapet


Tegn et mønster til hjertekurvene.
Klipp kurvene i tapet eller det papiret du har tilgjengelig.
Jeg har brukt en saks med "mønsterklipp".
Flett sammen to forskjellige mønstre eller farger.

Lim bånd til hank og perler som dekor hvis du vil.

tirsdag 15. desember 2009

Norgesglass med stjerner og vinger


Min elsk på norgesglass tar aldri slutt.
Dette norgesglasset er blitt lyslykt
og det lager du slik:
1. Lim selvklebende stjerner på glasset i front.
2. Pensle over hele glasset med decoupagelim
(du må jobbe raskt, limet tørker fort)
3. Dryss glitter over vått lim. Jeg har brukt hvitt glitter
4. Fjern de selvklebende stjernene med en spiss kniv
5. Lim på vingene
6. Tenn te-lyset

En hobby som passer for -små og store.